Načítání...

Pro organizátory

Na co myslet před Srazem

  • Nekoná se v termínu nějaká obrovská akce pro naši cílovku? Není náhodou prodloužený víkend?
  • je mé tábořiště vhodné pro Sraz? Je tam dostatek vody, místa pro stany? Pokud ne, oslovím jiný oddíl, který jistě tábořiště půjčí.
  • jsou na vlajce Srazu oddílů loga nováčků?
  • mám na tábořišti v té době jak ji vyvěsit? Nesundal jsem stožár při bourání tábora?
  • jsou mnou namyšlené hry opravdu OK pro tolik lidí?
  • mám rozdělené garance kdo co dělá
  • vím, kdo komunikuje s oddíly
  • sehnal jsem si seznam kontaktů od minulého organizátora a doplňuji ho o nováčky
  • pročetl jsem si zpětné vazby na minulé ročníky zde na pWiki (obecná doporučení) a dle toho stavím program
  • představil jsem termín akce co nejdříve a vykopl první e-mail byť by to mělo být jen s touto informací
  • pravidelně plním web informacemi nejen pro vedoucí
  • Jak zajistím, aby všichni věděli, kdo je organizátor? Např. stejná trika, kravaty, šátky…
  • Vím, jaká bude náplň programu a zda určuji nějaké úkoly pro oddíly vyžadující přípravu předem (např. připravte si scénku k ohni s tématem tím a tím…)
  • Je možné se na místo konání pohodlně dopravit v očekávaném počtu účastníků? Pokud ne, je potřeba vymyslet a zorganizovat alternativu k veřejné dopravě.
  • Budu chtít dělat upomínkové předměty (placky, nášivky, lístečky, šátky)?
  • Budou potřeba/jsou akceptovatelné účastnické poplatky?
  • Je možné na konání akce žádat o grant?
  • Budu potřebovat organizační pomoc od účastnických oddílů?
  • Jak zapojíme vedoucí ostatních oddílů, aby neměli pocit, že se nudí?
  • Dobře si rozepiš kdo co dělá a deleguj úkoly (ať se nestane, že jednu aktivitu nezávisle na sobě připravují vedoucí ze 3 různých kolektivů a nemají „garanta“)
  • Obhlídni si místo srazu oddílů a udělej plánek kde co bude – zázemí, stany, ohniště. Ať se mezi sebou lidi netlučou.
  • Popiš na web co nejvíce informací a včas. To pravidelně rozesílej hlavasům oddílů, kteří to budou distribuovat dále.

Web

Používá se doména sraz-oddilu.desitka.cz Určete jednoho člověka, co se o to bude starat a ten od Opičáka (opicakuz\zavinacz/gmail.com) dostane přístup. Můžete přidávat texty, články, videa, obrázky. Původní zůstává hlavička s logem Srazu oddílů.

Harmonogram akce

Pátek

  • postupný příjezd oddílů
  • každý oddíl jako organizátor přivítám a řeknu jim základní info – kde stavět stany, kam chodit na záchod, kde udělat oheň, v kolik je zítra nástup a ideálně místo, kde všechno najdou
  • ideální je uspořádat po příjezdu všech informační schůzku pro všechny vedoucí, kde shrnete, co se kdy bude v průběhu víkendu dít a co je třeba udělat

Sobota

  • nástup (většinou začátek cca 8:30-9:00) – věší se srazová vlajka, oddíly představují své pokřiky, prezentuje se základní info o tábořišti, info o programu – ideálně to shrnout na co nejkratší čas a spíš odkazovat na nástěnku
  • rozdělení do týmů, pokud bude hra na týmy – zkontrolovat, že všichni mají svůj tým!
  • dopolední část programu
  • čas na oběd (1,5-2h) – taková doba, protože se vaří
  • odpolední část programu
  • čas na večeři (1-1,5h)
  • oheň – slavnostní zapálení, Červená se line záře, scénky, Gilwelský kruh – ideální je začínat zapalovat hned po soumraku, ať je čas na pokec.
  • Během soboty si najdi v programu místo pro setkání vedoucích pro řešení společného tématu. Mysli na to předem – může to být i v době, kdy jsou děti na hře.

Oproti předešlým rokům bych chtěl zejména vyzvednout lepší komunikaci s vedoucími a „zaštítění“ programu pro ně; bylo moc fajn moci se navzájem poznat a posunout tak mezioddílové poznávání dál, než jen pro děti.

Neděle

  • nástup – vyhlášení soutěží a odměny, pamětní lístečky, předání Srazu dalšímu oddílu, pokřiky, vlajka, společná fotka
  • možné dát nějaké rychlé hry, které se stihnou před balením
  • postupný odjezd oddílů

Motivace

  • Lze motivovat předem vytvořením události na FB, propagací přes maily letáčky, úvodní videa…
  • Na akci lze motivovat příběhem, kostýmy, ale i designem akce samotné (nástěnky, rekvizity, hudba…)
  • Ideál je brát rámec nějakým tématem, co je atraktivní pro cílovou skupinu (matematické rovnice asi nepochodí u většiny, kdežto např. Foglarovky, Harry Potter apod. jo)

Termíny

  • co nejdříve po přebrání organizace dalšího ročníku Srazu vypíšu termín na další rok
  • ŘÍJEN: Zahrnu akci do grantových žádostí
  • PROSINEC: pošlu první email – kdy a kde Sraz bude
  • LEDEN: založím událost na Facebooku a rozešlu oddílům
  • ÚNOR: mám vymyšlené téma hry
  • DUBEN: pošlu druhý email s více informacemi např. scénky na dané téma, co si kdo má vzít apod. – klidně i v červnu
  • KVĚTEN: mám program i s hrami, můžu se pustit do výroby rekvizit, kostýmů, map apod.
  • ČERVEN: mám vše připravené, o prázdninách již nic moc nestihnu
  • ZÁŘÍ: pošlu závěrečný email těsně před akcí, dopiluji opomíjené detaily (např. zda bude na akci dostatek čaje a šťávy)

Materiál

  • máš případné ozvučení?
  • máš kostýmy a rekvizity?
  • máš vymyšlenou případnou nástěnku?
  • máš pamětní lístěček?
  • máš vlajku Srazu oddílů?
  • máš označení organizátorů?
  • máš čaj / šťávu?
  • máš věci k programu?
  • máš foťák?
  • máš notebook, kam si stáhneš na konci všechny fotky z karet foťáků?

Na co myslet v průběhu

  • kdo bude vytahovat a sundavat vlajku?
  • plonkoví vedoucí
  • je OK prostor
  • vědí všichni vše?
  • máme zajištěna místa na odpad?
  • je na místě dostatek vody?
  • neztratí se účastníci?
  • daří se svolávat lidi na nástupy a vedoucí na informativní rychloporady?
  • držíme se časového plánu?
  • jak bude vypadat zapalování slavnostního ohně, mám to pořešené?
  • nezapomněl jsem na pamětní lístečky?
  • mám nahromádkované odměny?
  • sebral jsem si fotografie od všech fotografů?

Na co myslet po odjezdu

  • zpětná vazba
  • fotografie / video
  • report na web Srazu oddílů
  • předání dokumentům k pořádání dalšího ročníku

Obecná doporučení

  • není dobré dělat extra dělený večerní program po odehrání scének u slavnostního ohně (zkušenost z Gamebooku) – lidé se pak tolik neprotnou a upadá prvek propojení. Je možné takové věci dávat v pátek s tím, že se neví, kdy přesně lidé přijdou na tábořiště.
  • alespoň jeden program by měl být fyzicky náročný – běhačka
  • je dobré dát poradu s ostatními vedoucími a říct jim, co od nich budu potřebovat (např. dopoledne příprava ohně, odpoledne hrát chytače)
  • je možné mít doprovodné programy – osvědčil se kruh pro vedoucí, kde se řeší nějaké společné téma (nemáme vedoucí a nevíme, jak je sehnat, nevíme, jak nabírat nováčky atp.)
  • je fajn mít propagační nástěnku na veřejné akce pořádané oddíly
  • je super mít stolek kde se ukazují materiály z oddílů (časopisy, brožury, letáky, tvorba…)
  • je super pokračovat v tradici soutěže o nejlepší kroniku
  • počítej s tím, že je fakt hodně lidí – více laviček kolem ohně je lepší, než méně
  • zprávy zasílej jediným komunikačním kanálem – ideálně email. A neposílej jich miliardu.
  • pozor, ne každý umí to, co umí lidé z vašeho oddílu, ne každý oddíl má stejnou činnost
  • instrukce k hrám pro vedoucí ideálně udělej manuálem do ruky (ty děláš to a to, dáváš tolik a tolik bodů, tvým úkolem je…)
  • na nástup měj tahák – promysli předem kdy co se bude dít, jinak bude chaos (anebo Chaozz)
  • organizátorská trička – hned je jasné, za kým jít (světle žlutá se osvědčila v roce 2018)
  • Když nějaký oddíl převezme další ročník Srazu oddílů, je dobré mu nechat prostor pro pár slov.
  • Je fajn, když lze vymyslet velké ohnišě tam, aby nikdo nebyl v druhé řadě.
  • Během akce je super dát prostor pro možnost ocenit vedoucí a děti. Kupříkladu Březovými lístky apod.
  • Může být fajn více zpropagovat hudební nástroje a dát tomu nějaký rámec, ať nehraje pouze pár lidí, co jsou průbojní

Důležité dokumenty